De 10 van 10: Liefdesverdriet

Een knoop in je maag, niet kunnen eten en slapen en nergens anders meer aan kunnen denken – zo fijn als verliefdheid voelt, zo rot voelt liefdesverdriet. Het beïnvloedt je denken, doen en voelen en je wil vaak niets liever dan zo snel mogelijk van dat rotgevoel af. Deze tips helpen je om je liefdesverdriet zo snel mogelijk weer om te zetten in een goed en blij gevoel.

1) Vermijd de confrontatie

Probeer te voorkomen dat je onnodig in contact komt met je ex. Door deze confrontaties word je alleen maar meer herinnerd aan je verdriet, terwijl je daar juist overheen probeert te komen door er afstand van te nemen.

2) Vind steun bij je vrienden

Je vrienden zouden je vrienden niet zijn als ze niet voor je klaarstaan. Zij kunnen je een luisterend oor bieden en geven je steun en begrip. Ook kunnen zij, als je dat graag zou willen, juist zorgen voor goede afleiding.

3) Schrijf het op

Door een brief te schrijven aan je ex, met een beschrijving van de leuke en de minder leuke dingen, kan je symbolisch afscheid nemen. Je kan het op die manier letterlijk en figuurlijk naast je neerleggen. Je hoeft deze brief niet op te sturen! Het is vooral bedoeld voor jou, om het van je af te schrijven. Misschien helpt het om de brief zelfs te verscheuren of verbranden, om er op die manier afscheid van te nemen.

4) Zoek afleiding

Steek extra tijd en energie in je hobby’s en probeer te ontspannen. Ga op stap met je vrienden, ga lekker sporten of kies iets anders uit wat je graag doet. Hoe minder tijd je hebt om aan je ex te denken, hoe minder je er ook mee bezig zult zijn. Door je aandacht te richten op leuke dingen denk je er niet alleen minder aan, je hebt ook meer plezier.

5) Laat het verdriet er ook zijn

Natuurlijk ben je verdrietig na een break-up. Ondanks de steun en afleiding kan je je nog steeds flink verdrietig voelen. Accepteer dat ook maar. Een goede huilbui kan soms juist heel erg opluchten!

6) Beloon jezelf

Wees vriendelijk voor jezelf op momenten dat je je niet goed voelt – wees je eigen beste vriend. Gun jezelf bijvoorbeeld een cadeau, of ga iets doen wat je al langer graag wilde doen. Gun jezelf ook het plezier dat je van dat soort momenten kan hebben.

7) Kleed je goed

Je straalt uit hoe je je voelt. Door kleren aan te trekken waarin je je goed voelt ga je je ook beter voelen waardoor je dat ook uit gaat stralen. Om je goed te voelen zoek je dus kleren waarin jij je op je best voelt – trek ze maar aan om ermee te stralen!

8) Accepteer hoe het is

Laat het allemaal maar gebeuren en accepteer ook hoe het loopt. Waarschijnlijk weten meer mensen om je heen hoe het voelt om liefdesverdriet te hebben en, hoe vervelend het ook is, ook jij kan daar nu vanuit je eigen ervaring over meepraten. Probeer ook wat te leren van de ervaring door te kijken naar wat er goed ging en wat niet. Kijk daarbij eerlijk naar jouw eigen aandeel zodat je kan voorkomen dat je in de toekomst dezelfde fout(en) maakt.

9) Stuur je gedachten richting het positieve

Je onderbewuste kent geen verschil tussen je gedachte en de realiteit. Het denken aan je ex vergroot dus ook het verlangen naar je ex. Probeer je gedachten op andere/nieuwe positieve dingen te richten. Door het stellen van nieuwe doelen gaan je gedachten zich daar ook naar richten. Hierdoor verschuift ook jouw focus naar een positieve toekomst.

10) Geef het tijd

Het is een cliché maar toch wel echt waar: tijd heelt alle wonden. Hoe meer tijd er overheen gaat, hoe beter je in staat bent om met afstand naar je ex te kijken. Na verloop van tijd zullen de positieve herinneringen de overhand nemen en kan je met een goed gevoel terugkijken op jullie tijd samen.