De 10 van 10: Verbeteren van de concentratie

“Hoe kan de concentratie van mijn zoon/dochter verbeterd worden?”

Dit is een vraag die bij veel ouders speelt als het gaat om de schoolprestaties van hun kind(eren). Serieuze concentratie op schoolwerk vraagt vaak inzet en motivatie. De focus ligt op de persoonlijke vaardigheden en omgevingsfactoren die nodig zijn om tot een goed resultaat te komen. Het verschilt per persoon onder welke omstandigheden hij/zij het best kan concentreren. Dit is essentieel om tot een zo optimaal mogelijke leersituatie te komen.

Naast de persoonlijke verschillen zijn er ook algemene factoren die een rol spelen bij concentratie.

1) Opgeruimde werkplek 

Het hebben van een opgeruimde werkplek maakt dat er zo min mogelijk externe afleiding is. Zowel mensen als spullen kunnen afleiden dus voor een goede concentratie helpt het om deze beide tot een minimum te beperken.

2) Op vaste tijden werken

Door het werken op vaste tijden kan er regelmaat opgebouwd worden. Regelmaat maakt gewoonte. Dat scheelt energie die dan besteed kan worden aan het effectief maken van huiswerk.

3) Voldoende licht en lucht

De ogen krijgen rust door te werken in een ruimte waar voldoende licht is. Hoe minder licht, hoe harder de ogen moeten werken en hoe minder energie er over is voor de concentratie. Goede ventilatie voorkomt indutten. Frisse lucht in de kamer geeft frisse energie in het lijf.

4) Uitbreiding van de positieve effecten

Sommige factoren of situaties hebben een positief effect op de concentratie. Als invloeden positief werken is het nuttig om deze vaker in te zetten om het positieve effect te vergroten.

5) Fysieke inspanning

Fysieke inspanning stimuleert de hersenen. Zelfs het kauwen van kauwgom prikkelt de hersenen en kan de concentratie verbeteren. Ook het staan op een balance board bijvoorbeeld, houdt de hersenen extra alert. Probeer het maar eens…

6) Energieverdeling

Een goede balans in lichamelijke en geestelijke inspanning vergroot de mogelijkheden tot goede concentratie. Door in de pauzes lekker te bewegen kan daarna het hoofd weer aan de slag gaan.

7) Adem en slaap

Het klinkt cliché maar het is echt waar: hoe beter de slaap, hoe beter de concentratie. Voldoende slaap geeft de hersenen de nodige rust om overdag weer op ‘aan’ te staan. Ook een regelmatige en diepe ademhaling geeft de juiste ontspanning voor een goede concentratie.

8) Eind- en subdoelen stellen

Tijdens het werken aan een taak kan het prettig zijn om een eind- of subdoel voor ogen te houden. Het geeft duidelijkheid over wanneer de taak klaar is en waar dus naartoe gewerkt wordt. Een beloning aan het eind kan ook helpen. Dat vergroot de motivatie en geeft bovendien ook een gevoel van afronding.

9) (G)een volle maag

Een volle maag maakt moe en sloom. Genoeg en gezond eten helpt bij de concentratie maar te veel eten werkt niet in je voordeel. Drinken van water daarentegen, helpt juist wél bij de concentratie.

10) Creativiteit

Het is leuk en nuttig om de eigen creativiteit in te zetten bij de zoektocht naar de beste manier van concentreren. Juist omdat de omstandigheden zo persoonlijk zijn, is het goed om uit te zoeken wat het beste werkt!